Viby skal have en svømmehal

5. februar 2017

Vibys børn skal have lov til at lære at svømme. Forældre, unge, og ældre skal have mulighed for en tur i vandet i deres lokalområde. Viby skal have en svømmehal, hvor der er både er plads til skolernes svømmeundervisning, foreninger, vandgymnastik og forældre der gerne vil gøre deres børn mere trygge ved vand. Og det skal være en svømmehal. Vibys børn skal kunne lære at svømme året rundt og ikke spises af med et friluftbad, som sat på spidsen blot et gravet hul med en presenning, der kan holde på vandet og bruges et par måneder om året.

Bliver der ikke bygget en fin svømmehal til alle i Roskilde ved Roskilde Badet, vil nogen måske spørge. Jo, der er planlagt en ny svømmehal, men den er mindst 40 minutter væk, hvis man er en børnefamilie uden bil fra Emilgave eller 30 minutter og et skift fra tog til bus væk, hvis man bor i en ældrebolig ved Viby station. Altså på en god dag, hvor alt går efter planen og man er godt gående. Hvis vejret er dårligt, toget er forsinket eller børnefamilien mister bussen fordi Sofies snørebånd driller, tager det endnu længere tid. Skolebørnene, der skal modtage svømmeundervisning sidder tit længere tid i bussen frem og tilbage fra Roskilde end de tilbringer i vandet. Det kan vi gøre bedre. Idrætsfaciliteter, der bygges i Roskilde er kun for alle i teorien. Virkeligheden ser helt anderledes ud for børnefamilierne og skolerne her syd på.

Venstre er enige med Dansk Svømmeunion i at midlerne, der er afsat Roskilde Badet, kan bruges klogere så flere for gavn af kommunens investeringer i svømmevand. En svømmehal i Viby er på vores politiske dagsorden. Vi arbejder for, at børnene i den sydlige del af kommunen også skal have lov til at lære at svømme.

Jette Tjørnelund, Formand for Venstre Roskilde Syd